Classic Blue kolorem roku 2020 Instytutu Pantone

Po zwrocie w stronę duchowości i afirmacji życia przyszedł czas na spokój i stabilizację: kolorem roku 2020 Instytutu Pantone został ciemnoniebieski Classic Blue. Jakie uzasadnienie przygotowali członkowie Instytutu i jakimi kryteriami kierowali się przy wyborze tegorocznego wiodącego koloru?

PANTONE – PRZEDSIĘBIORSTWO I INSTYTUCJA

Flagowym produktem poligraficznej firmy Pantone Inc. jest unikalny system identyfikacji kolorów, uzyskiwanych po zmieszaniu w odpowiednich proporcjach 18 pigmentów. Na otrzymanej w ten sposób podstawowej skali Pantone znajduje się aż 1761 odcieni! Tak wielki wybór inspiruje grafików, kreatorów mody, architektów i projektantów wnętrz, którzy czerpią z bogatych zasobów skali Pantone pełną garścią.

Drugim filarem światowej renomy i rozpoznawalności Pantone jest aktywny udział w badaniach rynku oraz kształtowaniu trendów. Członkowie Instytutu Pantone prowadzą stałą obserwację zmian w różnorodnych dziedzinach kultury i lifestyle’u – m.in. kinie, sztukach plastycznych, modzie, designie, preferowanych kierunkach podróży, spędzania wolnego czasu – a wyciągnięte wnioski służą im do wytypowania jednego koloru ze skali Pantone, który najtrafniej odzwierciedla tendencje i nastrój dominujące w danym roku.

Przypomnijmy: inspiracją dla wyboru koloru 2018 – Ultra Violet – były wschodnie świątynie, wnętrza sal medytacyjnych, ale i kultura alternatywna. Chłodny fiolet z kroplą błękitu symbolizował potrzebę powrotu do duchowości i mistycyzmu jako antidotum na współczesny konsumpcjonizm i szalone tempo życia. Jasny, soczysty Living Coral z roku 2019 wyrażał natomiast pochwałę życia, sugerował zwrot w stronę natury i autentycznych doświadczeń w kontrze do wszechobecnej technologii i cyfrowych relacji międzyludzkich.

CLASSIC BLUE – STAŁOŚĆ W ZMIENNOŚCI

Według Instytutu Pantone w tegorocznych tendencjach dominuje zmienność, atmosfera niepewności w stosunku do przyszłości, brak stałych punktów odniesienia. Wybrany kolor roku – głęboki, ciemny błękit pod nazwą Classic Blue – wnosi w tę rzeczywistość harmonię i spokój.

Classic Blue to barwa oceanicznych wód lub wieczornego nieba w pierwszych chwilach po zmierzchu. Odniesienie do stałych, bezkresnych przestrzeni leżących u fundamentów naszego świata – służy spojrzeniu na świat z szerszej perspektywy, otwarciu na przepływ komunikacji, koncentracji na bezpośrednich wrażeniach i doznaniach, które tak często przetwarzamy bezrefleksyjnie przez cyfrowe filtry smartfonów i komputerów.

Czy otoczenie się Classic Blue rzeczywiście koi umysł, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, poszerza horyzonty? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Pewne jest jedno – w tym roku elegancki błękit pojawił się i będzie się pojawiać w setkach wnętrz, galerii sztuki, butików i ekranów. Co sądzicie o tegorocznym wyborze Instytutu Pantone?

Zostaw komentarz