Historia słynnego rekina Damiena Hirsta

Stworzona przez Damiena Hirsta w 1991 roku rzeźba zatytułowana „Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle istoty żyjącej”, to martwy rekin zatopiony w akwarium wypełnionym formaliną.

Rekin ten jest uważany za kultowe dzieło sztuki brytyjskiej lat 90. Został sfinansowany przez Charlesa Saatchi. Sam rekin kosztował 6000£, a całkowity koszt pracy wyniósł około 50000£. W 2004 roku został sprzedany Cohenowi za nieujawnioną kwotę, która według doniesień wynosiła pomiędzy 8 a 12 milionów dolarów. Rekin został złapany w Australii przez rybaka, któremu to zlecono (miało to być coś „wystarczająco dużego, by cię zjeść”).

Ponieważ rekin początkowo był słabo zakonserwowany, jego stan szybko zaczął się pogarszać, a otaczająca go substancja stała się mętna (Hirst przypisuje to faktowi, że galeria dodała do „akwarium” wybielacza). W 1993r. wypatroszono rekina i naciągnięto jego skórę na formę z włókna szklanego, co autor uznał za „niewyglądające dostatecznie przerażająco”. Gdy Hirst dowiedział się o zbliżającej się sprzedaży dzieła Cohenowi zaproponował zastąpienie rekina, (co finansował sam Cohen nazywając ten koszt „nieistotnym”). Koszt samego formaldehydu wyniósł około 100 000 $.

Kolejny rekin został złapany w Queensland i wysłany do Hirsta w dwumiesięczną podróż. Oliver Crimmen, naukowiec i kustosz ryb w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej aktywnie pomagał w zachowaniu nowego okazu w 2006 roku. Jego praca obejmowała m. in. wstrzyknięcie do organizmu zwierzęcia formaldehydu, a także zanurzenie go na dwa tygodnie w kąpieli z 7% roztworem formaliny. Ostatecznie do „wykończenia” dzieła użyto oryginalnej witryny z 1991 r.

A więc, o co chodzi w tym dziele?

Jest całkowicie odizolowany od naturalnego otoczenia, zamiast poruszać się w wodzie, widzimy, że jest całkowicie zahibernowany. Dla większości osób może to być pierwszy raz, kiedy mają okazję zbliżyć się do rekina (wiele osób mogło zobaczyć te zwierzęta tylko w telewizji lub w akwarium). Tutaj możemy bezpośrednio doświadczyć jego obecności, nie kreowanej przez żadne media i dlatego jesteśmy zmuszeni spojrzeć na to w nowym i innym kontekście oraz ponownie ocenić, jak postrzegamy go zwierzę. Wg. Hirsta stajemy twarzą w twarz z rzeczywistością i fizycznością tego znanego obrazu i jesteśmy zmuszeni rozważyć go w nowym otoczeniu.

Zostaw komentarz