Jak powstał Most Karola?

Most Karola na Wełtawie to jedna z najsłynniejszych i najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych miasta. Trudno się dziwić, wszak jest najstarszym zachowanym mostem kamiennym świata o tej rozpiętości przęseł!

Wielu z nas miało okazję zobaczyć go na własne oczy, ale czy zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób powstał ten cud architektury?

Most ma prawie 516 m długości i ok. 9,50 m szerokości, a jego łuki spoczywają na 15 filarach. W swojej historii niejednokrotnie był uszkadzany i naprawiany (najczęściej z powodu wojen lub powodzi), ale jego podstawowa konstrukcja do dziś cieszy nasze oczy.

15 lat przygotowań

W latach 1342-1357 zbierano fundusze i sporządzano plany – zarówno mostu, jak i całego placu budowy. Przygotowania rozpoczęto od przeanalizowania błędów, które popełnione zostały przy budowie Mostu Judyty, który niegdyś stał w tym miejscu. Most Karola (zwany dawniej mostem kamiennym) ma więc mniej łuków, jest wyższy, niż jego poprzednik, a filary osadzone są głębiej – aż 2,4m poniżej poziomu dna rzeki. Postawienie wzmocnień sięgających aż do stałego gruntu z pewnością zwiększyłyby stabilność konstrukcji, ale ponieważ skała leży w tym miejscu dopiero 9m poniżej poziomu dna, rozwiązanie to znacznie przekraczało możliwości techniczne ówczesnych budowniczych.

Jak wyglądała budowa w praktyce?

Filary stawiano w dołach stworzonych z szeregów słupów i gliny, z których najpierw wypompowywano wodę i wzmocniono podłoże drewnianymi palami, a następnie umieszczano na dnie drewnianą kratę fundamentową (prawdopodobnie wykonaną z dębowych belek i desek), po czym wypełniano przestrzeń kamieniami.

Dzięki kanałowi na YouTube praha-archeologicka.cz możemy w zaledwie niecałe trzy minuty prześledzić prace konstrukcyjne trwające prawie pół wieku!

Budowa mostu została ukończona dopiero na początku XV wieku – wiemy to z zapisów z 1406 roku, które wspominają o „nowym kamiennym moście”. Za jego budowniczego przez długi czas uważany był Petr Parléř, jednak w 2007 roku pojawiła się hipoteza, zgodnie z którą projektantem i pierwszym budowniczym mostu był kamieniarz i mieszczanin praski Oto, zwany też Otlinem.

Długowieczność dzięki… jajkom (?)

Legenda głosi, że ponadprzeciętną wytrzymałość mostu uzyskano dzięki dodaniu do konstrukcji jaj. Czy ta legenda jest prawdziwa? Na początku 2010 r. zbadano fragment pierwotnej konstrukcji mostu, a naukowcy z Uniwersytetu Technologii Chemicznej ogłosili, że prawdopodobnie nie były one użyte do budowy.

Z jajkami czy bez – praski Most Karola zachwyca do dziś. To nie tylko wizytówka miasta, ale i jedna z największych atrakcji turystycznych w całej Europie. Mamy nadzieję, że gdy będziecie go podziwiać następnym razem docenicie nie tylko jego walory estetyczne, ale także kunszt średniowiecznych budowniczych, dzięki którym zdobi Pragę do dziś 😊

Zobacz także: ZEGAR ASTRONOMICZNY W PRADZE – PERŁA ZABYTKÓW TECHNIKI

Zobacz także: JAK POWSTAJE ŚREDNOWIECZNY MANUSKRYPT

autor: Ewa Nykiel-Kaczyńska

co-founder | redaktor

Zostaw komentarz