Pracownie znanych artystów vs. ich twórczość – cz. IV

Zastanawialiście się kiedyś jak wyglądały pracownie najbardziej znanych artystów na świecie? Czy dzieła, które w nich stworzono odzwierciedlają przestrzeń, w której powstały? Przekonajcie się sami!

Edvard Munch

Artysta był związany z symbolistami i szkołą z Pont-Aven. Wiele lat walczył z alkoholizmem i zaburzeniami nerwowymi. Tworzył symboliczne kompozycje figuralne, dając w nich w ekspresyjny sposób wyraz obsesjom erotycznym, uczuciom samotności, przygnębienia oraz lęku przed chorobą i śmiercią.

David Hockney

W jego pracach przeważa tematyka autobiograficzna – najwięcej jest portretów, autoportretów i pogodnych scen kameralnych, których bohaterami są jego przyjaciele i znajome wnętrza. Cechuje je oszczędność techniki, zainteresowanie zagadnieniem światła w obrazie i zaczerpnięty z pop-artu i fotografii realizm w ukazywaniu zwyczajnych, prozaicznych tematów.

Jego obraz „Portret artysty (Basen z dwiema figurami)” został sprzedany w ubiegłym roku za 90,3 mln dolarów. Możecie go zobaczyć w jednym z odcinków BoJacka Horsemana.

Tamara Łempicka

Chętnie przedstawiała klasyczne tematy: portrety i akty, wykorzystując przy tym doświadczenia kubizmu. Z czasem uznano je za najbardziej reprezentatywny przejaw malarstwa art déco. Malowała dużo i bardzo dokładnie. Wzorem byli dla niej dawni mistrzowie, zwłaszcza przedstawiciele włoskiego renesansu. Mówiła: „Jestem bardzo dokładna. [Nakryty] stół musi być (…) idealny. W przeciwnym razie mnie rozprasza. Jestem precyzyjna we wszystkim, tak samo w malarstwie. Moje obrazy są wykończone do ostatniego punkcika”.


Alfons Mucha

Czeski grafik i malarz, jeden z czołowych przedstawicieli secesji. Znakiem rozpoznawczym Muchy są grafiki kobiet w stylu belle époque – wyidealizowana postać pięknej kobiety otoczonej naręczem kwiatów i liści, symbolami i arabeskami. Mucha tworzył odtąd projekty graficzne na zamówienie – kalendarze, karty dań, plakaty i okładki czasopism.


Gustav Klimt

Austriacki malarz, grafik i symbolista – jeden z najwybitniejszych przedstawicieli secesji, przywódca wiedeńskiego modernizmu. Będąc synem złotnika Gustav rozumiał ten materiał lepiej, niż jakikolwiek inny współczesny mu artysta. Później, jako student, zainspirował się olśniewającym bizantyjskim blaskiem. Do dziś jego obrazy są jednymi z najdroższych na świecie.

Zobacz także pozostałe wpisy z tej serii.

Zostaw komentarz