Praga XXI wieku – rzeźby Davida Černego

Jego prace są integralną częścią praskiego pejzażu. Ten twórca sztuki współczesnej zyskał rozgłos w 1991 r., malując na różowo sowiecki czołg. Obecnie najbardziej znany jest ze swoich gigantycznych, kosmicznych dzieci pełzających po wieży telewizyjnej Žižkov ponad sto metrów ponad miastem. Poznajcie bliżej twórczość Davida Černego!

QUO VADIS

Postrewolucyjny trabant na czterech nogach jest pamiątką z 1989 r. Wielu ówczesnych Niemców Wschodnich wyjeżdżało wówczas na zachód w poszukiwaniu lepszego życia, a ich tymczasowym azylem był budynek ambasady RFN. Porzucone w okolicy samochody zainspirowały Černego.

Oryginalna rzeźba zainstalowana jest w Lipsku, w Pradze można zobaczyć jedynie jej odlew. Pierwotnie zainstalowany został na Staroměstskim náměstí, a następnie przeniesiono go do ogrodu ambasady Niemiec. Obecnie nie ma bezpośredniego dostępu do rzeźby, ale jest ona widoczna zza ogrodzenia.

RÓŻOWY CZOŁG

Czołg IS-2 nr 23 na kamiennym cokole był pomnikiem wojennym upamiętniającym wyzwolenie miasta pod koniec II wojny światowej. 28 kwietnia 1991 roku Černý pomalował radziecki czołg na różowo, co zaowocowało krótkim aresztowaniem za chuligaństwo, a samo wydarzenie stało się ogromnym skandalem. Czołg został wkrótce usunięty z placu, a cokół zniszczono.

Ale pomysł na czołg nie zniknął całkowicie. Od 2018 r., (50. rocznica inwazji na Układ Warszawski), fragment czołgu można zobaczyć na Náměstí Kinských. Czołg jest w kolorze ziele wojskowej z białym paskiem podobnym do czołgów, które zaatakowały Czechosłowację w 1968 roku. Różowa wersja pojawiła się na krótko w 2008 roku na 40. rocznicę inwazji.

ZARODEK

Wykonany w 1996 roku i zainstalowany w 2008 roku na fasadzie Divadla Na Zábradlí z okazji 50-lecia teatru. Konstrukcja z metalu, pianki i LEDów ma przypominać płód/zarodek rosnący na budynku.

HANGING OUT

Ponad 2-metrowa postać mężczyzny wisząca na jednej ręce powyżej Betlémskégo Náměstí, to nikt inny, jak Zygmunt Freud. Rzeźba stanowi wypowiedź na temat intelektualizmu w XX wieku.

KOŃ

Rzeźba inspirowana jest słynnym pomnikiem św. Wacława. Koń jest jednak zdechły, zwisa ze sklepienia brzuchem do góry, z pyska wystaje mu język, a święty siedzi okrakiem nie na grzbiecie zwierzęcia.

MIMINKA (DZIECI)

To seria rzeźb przedstawiających zdeformowane, pełzające dzieci o gigantycznych rozmiarach. Ich twarze zostały zastąpione znaczkami z kodem kreskowym. Pierwsze dziecko zostało zaprezentowane w 1994 roku w Museum of Contemporary Art w Chicago, później były wystawiane w wielu miejscach na całym świecie.

Obecnie dziesięć niemowląt jest zainstalowanych na wieży telewizyjnej Žižkov i wyglądają, jakby się po niej wspinały. Kolejne trzy brązowe czołgają się na ziemi w pobliżu Muzeum Kampa, a jedno znajduje się na podwórku biura dzielnicy Praga 3.

OBROTOWA GŁOWA FRANZA KAFKI

42 ruchome poziomy tej jedenastometrowej rzeźby współgrają ze sobą, tworząc twarz słynnego czeskiego pisarza.

BEETLE

Ta ruchoma rzeźba przedstawia Porsche 911 przymocowane do podłoża za pomocą dużej szpilki, jak owad w kolekcji (opalizujący kolor ma naśladować chrząszcze). Rzeźba ma 11 ruchomych segmentów, które poruszają się za pomocą hydrauliki.

PEGAZY

Są centralnym punktem nowego osiedla na Waltrovce. Ideą rzeźby było oddanie hołdu historii tego miejsca jako fabryki silników lotniczych. Firma nie odniosła sukcesu po aksamitnej rewolucji, a aktywa (w tym teren poprzemysłowy) zostały wyprzedane.

Oczywiście to nie wszystkie rzeźby Davida Černego. Obecnie pracuje również nad projektami takimi jak ogromny wrak łodzi „wbity” w wieżowiec, czy gigantyczne postaci wpisane w projekt nowego osiedla na Karlínie.

Która z jego rzeźb podoba Wam się najbardziej? Mieliście okazję zobaczyć któreś z nich na własne oczy?

Zobacz także najpiękniejsze, współczesne rzeźby z całego świata

Zostaw komentarz