Światło widzialne jest interesującym zagadnieniem dla fotografii. Różne stworzenia postrzegają światło w różnej formie. Człowiek może widzieć promienie gamma lub rentgenowskie tylko za pomocą niektórych urządzeń. W fotografii światło oświetlające obiekt mierzone jest odpowiednim światłomierzem co zapewnia, że wartości jasności obiektu są rejestrowane poprawnie i zgodnie z ich wizualnym wrażeniem.
Światło w fotografii
Długość fali określa kolor światła, natomiast wysokość fali określa jasność (w fotografii mówimy o balansie bieli). Jasność zależy od wielu czynników (pozycja słońca, chmury, mgła, pomieszczenie itp.), niemniej jest ona bardzo ważna dla pomiaru ekspozycji i wykonania idealnego zdjęcia, jest kluczowym czynnikiem w stworzeniu udanego obrazu. Należy pamiętać, że oświetlenie w fotografii określa nie tylko jasność i ciemność, ale także ton, nastrój i atmosfera zdjęcia. Dlatego konieczne jest prawidłowe kontrolowanie i manipulowanie światłem w celu uzyskania najlepszej tekstury, jaskrawości kolorów i jasności na obiektach. Wielu fotografów uważa, że najlepsze światło do fotografowania to tzw. magiczna bądź złota godzina (godzina tuż przed i tuż po zachodzie lub wschodzie słońca). Dzieje się tak, ponieważ istnieje wówczas połączenie zarówno twardego, jak i miękkiego światła, które może dać znacznie lepsze rezultaty niż tylko twarde lub tylko miękkie światło. A jak zmierzyć światło o innych porach dnia czy nocy?
Pomiar światła
Pomiar światła, jak wspomnieliśmy na wstępie, przeprowadzany jest za pomocą specjalnego światłomierza, zwykle ręcznego. Można go użyć do oceny rzeczywistych warunków oświetleniowych, niezależnie od jasności obiektu. Wiele ręcznych mierników ekspozycji można przełączyć na pomiar światła lub obiektów. Te światłomierze mają małą nieprzezroczystą kopułkę służącą do pomiaru światła. Nasadkę należy trzymać na fotografowanym obiekcie (lub na podobnie oświetlonym obszarze) w kierunku aparatu. Mierzymy wówczas światło padające na fotografowany obiekt (jest ono następnie odbijane z powrotem w kierunku aparatu). Ponieważ światło padające mierzy się tylko za pomocą nasadki zachowanie odbicia (kolor i jasność) obiektu nie ma znaczenia w przypadku tego typu pomiaru ekspozycji. Ciemne detale obiektów odbijają niewiele światła, więc na zdjęciu wydają się ciemniejsze. Z drugiej strony jasne szczegóły obiektu odbijają dużo światła i dlatego też są jasne na zdjęciu. Jeśli fotografowany obiekt znajduje się częściowo w cieniu, a częściowo na słońcu, po prostu wykonujemy dwa pomiary. Jeden w świetle, drugi w cieniu. Następnie ustawiamy wartość, która jest najbliższa temu, co chcemy uzyskać.
Dlaczego pomiar światła ma fundamentalne znaczenie w fotografii
Pomiar światła jest niezwykle ważny dla fotografa, ponieważ pomaga aparatowi dokładnie wiedzieć, gdzie i jak patrzeć na światło w kadrze. Bez zrozumienia pomiaru światła w fotografii możemy otrzymać źle naświetlony obraz. Wiedza o tym, jak korzystać ze światłomierza jest absolutnie niezbędna w pracy fotografa. Większość zwolenników tradycyjnej fotografii preferuje ręczny miernik, gdyż ich zdaniem dokonuje on „uczciwego odczytu” w oparciu o rzeczywiste światło padające na fotografowany obiekt. Na ich wybór wpływa głównie przekonanie, że miernik wbudowany w aparat dokonuje pomiaru odbicia, a następnie oblicza go na podstawie ilości półtonów na obrazie, co za tym idzie daje inny odczyt za każdym razem, gdy zmienia się procent szarości w kadrze — nawet jeśli po prostu ponownie kadrujemy to samo ujęcie. Obowiązkiem fotografa jest zrozumienie, w jaki sposób używany jest sprzęt i jaka jest jego rola w wykonaniu idealnego zdjęcia.